Chłodnice są nieodłącznym elementem każdego pojazdu, w którym jest silnik spalinowy. Generuje on w czasie pracy sporo ciepła, które trzeba gdzieś odprowadzić. Stosuje się w tym celu układy chłodzenia, na których końcu jest właśnie chłodnica. Ma ona oddać ciepło do otoczenia w sposób naturalny, wykorzystując przepływ powietrza wywołany ruchem pojazdu, lub też w sposób wymuszony na przykład wentylatorem, gdy urządzenie napędzane silnikiem jest stacjonarne i nie porusza się.
Jeśli spojrzymy na asortyment sklepu z częściami samochodowymi, zauważymy że są tam różne rodzaje chłodnic. Różnią się nie tylko sposobem mocowania i kształtem, co pozwala dopasować je do konkretnego auta. Przede wszystkim różni je wielkość, a więc powierzchnia oddawania ciepła.
Zasada jest taka, że do każdego silnika powinna być stosowana specjalnie dobrana do niego chłodnica, tak by mogła przejąć tyle ciepła, ile dany silnik generuje pod maksymalnym obciążeniem. Na przykład chłodnica silnika Nissan td17 jest średniej wielkości, ponieważ silnik ten również nie należy do największych. Gdy jednak spojrzymy na wygląd chłodnicy na przykład od traktora, zauważymy że jest ona nawet dwa razy większa.
Układy chłodzenia, a więc i chłodnice, spotykamy nie tylko w samochodach czy ciągnikach rolniczych. Są one obecne również w takich maszynach jak wózki widłowe spalinowe, pracujące w sklepach czy magazynach.
W przypadku konieczności wymiany, powinniśmy dobrać dokładnie taką samą, jak była tam wcześniej. W tym celu najlepiej wyszukać pod hasłem „chłodnica wózek widłowy” i dokładnie sprecyzować, o jaki rodzaj wózka nam chodzi, nie zapominając o pojemności i mocy silnika, który jest zainstalowany w danym egzemplarzu.