Łożysko, inaczej podpora, to część urządzenia technicznego (np. maszyny, mechanizmu), która podtrzymuje (łożyskuje) inną jego część (tzw. łożyskowaną). Dzięki temu zapewnia jej względny ruch obrotowy (np. wał, oś). Należy uznać, że tam, gdzie występuje ruch i obciążenia, tam też są łożyska. Obciążenie może być spowodowane przez ruch albo ciężar urządzenia. Istnieje kilka różnych ich rodzajów, w tym również łożyska kulkowe. Różnią się także typy łożyskowania. Każdy z nich przeznaczony jest do innego mechanizmu, cechuje się odmienną trwałością, a także kosztem produkcji. W związku z tym znajdują też inne zastosowanie.
Jako ważny element toczny, stosowany jest przede wszystkim w silniku. Znajduje się w pobliżu wału głównego. Umieszczane tam są przede wszystkim łożyska ślizgowe, choć jeszcze do niedawna igiełkowe, walcowe czy stożkowe. Kolejnym miejscem ich występowania jest rozrząd. Tam znajdują głównie zastosowanie łożyska ślizgowe. Z wyjątkiem układów z popychaczami rolkowymi (m.in. w BMW), które są konstrukcją na tyle specyficzną, że ułożyskowane są na elementach tocznych igiełkowych albo kulkowych zwykłych. Znajdujące się tam rolki to konstrukcje zespolone, przez co łożyska są zwykle niewymienialne. Innym miejscem, gdzie można się ich spodziewać, są korbowody. Ich typ uzależniony jest przede wszystkim od rodzaju silnika. W przypadku czterosuwowych są to łożyska ślizgowe (jako tulejki ślizgowe), natomiast dla dwusuwowych- igiełkowe o specyficznie zdefiniowanej osi symetrii.