Jazda motocyklem wymaga bardzo dużego skupienia i uwagi. Nie jest tak prosta, jak prowadzenie samochodu, ponieważ możemy się przewrócić. Jeśli jednak pojazd nie będzie miał sprawnego zawieszenia, może dojść do wywrotki w najmniej odpowiednim momencie. Mając uszkodzone zawieszenie w aucie, odczujemy co najwyżej pewną „nerwowość” pojazdu podczas pokonywania szybszych łuków. W przypadku motoru taka niestabilność i nieprzewidywalność może jednak łatwo doprowadzi do nieszczęścia. Sprawdzamy, jak wykryć niesprawne zawieszenie w jednośladzie.
Przede wszystkim dobre sprawdzenie amortyzacji motocykla możemy wykonać na każdej stacji diagnostycznej. Będzie ono też przeprowadzone podczas corocznego przeglądu technicznego. Jeżeli okaże się, że podzespoły te nie są już pierwszej młodości, diagnosta może nie podbić nam przeglądu. Jeśli jednak odczuwamy jakąkolwiek niestabilność w prowadzeniu motocykla, nie czekajmy aż do terminu przeglądu. Problem będzie się bowiem tylko pogarszał, warto więc od razu odwiedzić stację kontroli pojazdów
Stan amortyzatorów możemy jednak ocenić także samemu. Aby to zrobić, przede wszystkim należy skontrolować czy nie doszło do wycieku oleju. W przednich lagach zrobimy to naprawdę szybko, ponieważ ewentualny wyciek będzie łatwo widoczny. Tylne zawieszenie często jest zabudowane, więc musimy odkręcić plastiki maskujące. Sprawa jest prostsza w starszych motorach, takich jak WSK czy WFM, ponieważ tam całe zawieszenie jest na wierzchu. Na stronach takich jak https://www.stolmot.com/WSK-125-c20 można natomiast kupić wszystkie niezbędne części zamienne.