Smarowanie prowadnic jest ważną sprawą w utrzymaniu maszyny. Niewłaściwie przeprowadzone może doprowadzić do uszkodzenia prowadnic, a tym samym wpłynąć na jakość obróbki.
Głównym celem smarowania jest wyeliminowanie tarcia między częściami, co z kolei zmniejsza ich zużycie. Tarcie może również powodować ciepło, które może prowadzić do awarii części. Smar służy również jako uszczelniacz między dwiema powierzchniami, aby żaden brud ani ciała obce nie mogły się do nich dostać.
– Smary litowe są często stosowane na powierzchniach ślizgowych, ponieważ zapewniają lepsze smarowanie niż smary olejowe. Dobrze sprawdzają się w wysokich temperaturach lub gdy w układzie obecne są duże wibracje. Mają jednak tendencję do psucia się, gdy są zbyt gorące (ponieważ mają bardzo niskie temperatury topnienia) lub gdy muszą być używane przez długi okres czasu (5 lat lub więcej).
– Smary na bazie ropy naftowej dobrze sprawdzają się w wysokich temperaturach lub gdy w systemie występuje dużo wibracji. Jednak mają one tendencję do psucia się, jeśli są zbyt gorące (ponieważ mają bardzo niską temperaturę topnienia) lub jeśli muszą być używane przez długi czas (5 lat lub więcej).
Najlepszym sposobem nakładania smaru jest smarownica lub strzykawka cylindryczna. Narzędzia te umożliwiają kontrolę nad tym, ile smaru trafia tam, gdzie trzeba, a także minimalizują bałagan związany z użyciem zbyt dużej lub zbyt małej ilości oleju lub smaru podczas procesu aplikacji. Ułatwiają one również dotarcie do trudno dostępnych miejsc.
Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów, to sprawdź witrynę: https://www.centralne-smarowanie.pl/smarowanie_prowadnic.